شاخه کار و دانش

شاخه‌ کاردانش در مقطع تحصیلی متوسطه‌ دوم آموزش و پرورش شامل سه زمینه‌ صنعت، خدمات و کشاورزی است. مراکز و واحد‌های آموزشی مربوط به این شاخه «هنرستان کار دانش» نامیده می‌شوند. دانش آموزانی که قصد دارند هر چه سریع تر جذب بازار کار شوند به این شاخه هدایت می شوند البته همانطور که در شاخه فنی و حرفه ای اشاره شد هنر جویان کاردانش نیز می توانند ادامه تحصیل دهند. دانش آموزانی که توانایی و حوصله کمتری برای یادگیری دروس نظری و حافظه محور دارند و تمایل بیشتری به انجام مشاغل عملی و مهارتی دارند برای تحصیل در این شاخه مناسب هستند. از آنجا که تنوع رشته در این شاخه بسیار زیاد است توانمندی های مربوط به این شاخه نیز گسترده است. به همین علت علاقه مندان باید در انتخاب رشته دقت بیشتری داشته باشند. شاخه فنی و حرفه ای با شاخه کاردانش شباهت زیادی دارد اما تفاوت هایی نیز دارد. از جمله این تفاوت ها می توان به این موارد اشاره کرد: * شرایط ورود به شاخه فنی و حرفه ای از کاردانش دشوارتر است. * دروس شاخه فنی و حرفه ای مشکل تر از کار دانش است. * دروس عملی و ساعات کارگاهی شاخه کار دانش بیشتر از فنی و حرفه ای است. * رشته های شاخه کار دانش متنوع تر از فنی و حرفه ای است. * ساعات حضور در مدرسه برای دانش آموزان فنی و حرفه ای بیشتر است. * دانش آموزان فنی و حرفه ای برخی از دروس را که دانش آموزان کار دانش از گذراندن آن معاف هستند را می گذرانند. ادامه تحصیل برای دپیلم های شاخه کاردانش همانند شاخه فنی وحرفه ای میباشد . یعنی همه رشته ها و دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی برای جذب فارغ التحصیلان شاخه فنی وحرفه ای شامل فارغ التحصیلان شاخه کاردانش نیز می گردد.

دانش آموزان با انتخاب رشته مسیر تحصیلی و شغلی خود را در آینده تعیین می کنند. انتخاب رشته اصولی باید بر مبنای ضریب هوشی، نمرات تحصیلی، استعداد و نقاط ضعف و قوت دانش آموز انجام شود و هر چقدر میزان علاقه دانش آموز به رشته ای که انتخاب کرده است بیشتر باشد، سعی و تلاش او برای رسیدن به هدف افزایش می یابد. بنابراین باید رشته ای را انتخاب کرد که مطابق با علاقه مندی ها و توانایی های دانش آموز باشد. دانش آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم باید از میان 6 رشته اصلی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، فنی و حرفه ای، کاردانش و معارف اسلامی یکی را برای تحصیل در مقاطع بالاتر انتخاب کنند. دروس رشته های نظری بیشتر به صورت تئوری ارائه می شوند و تعداد کمی از دروس به صورت عملی می باشند و این رشته ها برای دانش آموزانی که علاقه مند به کارهای عملی هستند، مناسب نیستند و رشته های شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای برای دانش آموزان علاقه مند به کارهای عملی، مناسب تر است. رشته کاردانش شامل 3 گرایش اصلی و بیش از 150 زیر شاخه می باشد.

رشته کاردانش شامل 3 گرایش اصلی و بیش از 150 زیر شاخه می باشد. معرفی رشته های تحصیلی شاخه کاردانش 1401 رشته کاردانش با هدف آموختن فنون و مهارت های مورد نیاز جامعه به افراد و هدایت و پرورش استعدادهای دانش آموزان ایجاد شده است. رشته کاردانش شامل 3 زیر شاخه اصلی صنعت، خدمات و کشاورزی و هنر می باشد که بر اساس آخرین اخبار، چند رشته جدید به ترتیب موارد ذیل نیز به رشته های این 3 زیر شاخه اضافه شده است. محیط بانی حمل و نقل ریلی خدمات فروشگاهی بهداشت عشایر و روستا بازیافت مواد انرژی همچنین علاوه بر رشته های مذکور، شاخه کاردانش بیش از 150 زیر شاخه را شامل می شود. ولی باید این نکته را در نظر داشته باشید که تمام این رشته ها در یک هنرستان کاردانش ارائه نمی شوند و در واقع هیچ هنرستانی تمام رشته ها را به صورت یک جا ارائه نمی دهد که اسامی آن ها را در جداول زیر می توانید مشاهده نمایید.

دارندگان مدرک دیپلم شاخه کاردانش همانند دانش آموزانی که در رشته های تحصیلی فنی حرفه ای 1401 تحصیل کرده اند، راه مشابهی را جهت ادامه تحصیل در پیش دارند. بنابراین این دست از دانش آموختگان می توانند به هر یک از روش های زیر تحصیلات خود را در مقاطع دانشگاهی ادامه دهند. شرکت در آزمون دوره کاردانی پیوسته پس از اخذ مدرک دیپلم در شاخه کاردانش تحصیل در رشته های بدون کنکور دانشگاه های فنی و حرفه ای، علمی کاربردی، غیرانتفاعی و یا آزاد (تحصیل در هر یک از رشته های بدون کنکور مستلزم متناسب بودن رشته انتخابی با مدرک دیپلم کاردانش داوطلبان می باشد.)

استانهای هدف
تهران

    برند (یاران علم)متعلق به موسسه فرهنگی آموزشی سماء علم و دانش بوده و هرگونه کپی برداری از آن ممنوعیت دارد.